Od mainstreamu do startupów. W co inwestują sławne osoby w Polsce?

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

Od mainstreamu do startupów. W co inwestują sławne osoby w Polsce?

Udostępnij:

Inwestycja w startupy umożliwia popularnym ludziom wzrost majątku. Sława może być ulotna, dlatego zapewnienie dobrobytu po skończonej karierze staje się sprawą priorytetową. Wiele znanych osób chce również wykorzystać swój wkład finansowy, aby wspierać cele, na których im zależy.

Małgorzata Ohme – Mindgram 

W kwietniu ubiegłego roku, Mindgram, startup oferujący pomoc psychologiczną dla pracowników i ich rodzin otrzymał 8,5 mln zł finansowania. W rundzie pre-seed wsparły go fundusze Pamoja Capital z Kanady oraz polski  Market One Capital. Firmę założyła w lutym 2021 r. znana z telewizji psycholożka Małgorzata Ohme oraz Jakub Zieliński i Adam Plona.

Jarosław Kuźniar – Funwisher

W grudniu ubiegłego roku dowiedzieliśmy się, że Funwisher, startup Jarosława Kuźniara chce zebrać ponad 2 mln zł w kampanii crowdfundingowej. Funwisher to cyfrowa platforma oferująca personalizowane życzenia wideo od znanych postaci i bohaterów ze świata animacji. Pozyskane na Crowdway pieniądze chce przeznaczyć na zakup licencji i produkcję personalizowanych filmów z udziałem 7 uwielbianych przez dzieci postaci, m.in. Smerfów, Barbie czy Strażaka Sama, rozwój e-commerce oraz komercjalizację projektu za granicą.

Jolanta Fraszyńska – OZE Rentier   

OZE Rentier to spółka akcyjna działająca w branży odnawialnych źródeł energii. Celem firmy jest budowa farm fotowoltaicznych, które będą generować zyski ze sprzedaży energii. Dzięki temu będzie można wypłacać regularnie dywidendę przez kilkadziesiąt lat.

W planach spółka ma tworzenie magazynów energii opartych na betonowych blokach, które będą podnoszone, kiedy wystąpi nadmiar energii, i opuszczane, w momencie niedoboru. Innowacja zadziała jak prądnica generująca energię.

Do akcjonariatu firmy należy Tomasz Zieliński, Andrzej Tersa, były prezes państwowej Energi, Piotr Frejowski, oraz aktorka Jolanta Fraszyńska wspierająca projekt w mediach.

W ubiegłym roku właściciel spółki planowali zebrać w zbiórce crowdfundingowej 4,4 mln zł. Ostatecznie dostali niespełna połowę: 2 019 592 zł. Na 2022 r. przewidziane jest wejście OZE Rentier na NewConnect.

Andrzej Wrona – VolleyStation

VolleyStation to oprogramowanie i aplikacja do prowadzenia statystyk siatkarskich. Z narzędzia korzysta wiele drużyn na całym świecie – m.in. drużyny uniwersyteckie w USA i zawodowe ligi. W platformę zainwestował siatkarz Andrzej Wrona wraz z kilkoma innymi osobami. Spółka jest oficjalnym partnerem polskiej ligi i Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Kilka lat temu istniała tylko jedna taka platforma, która nadal jest konkurencją VolleyStation. Z włoskiego oprogramowania korzystały wówczas wszystkie zespoły siatkarskie na świecie.

Weronika Rosati – Lajuu

Lajuu to spółka tworząca luksusowe kosmetyki naturalne. W projekt zaangażowana jest aktorka, Weronika Rosati pełniąca funkcję dyrektor kreatywnej. W marcu ubiegłego roku głośno było o tym, że Lajuu zapowiada kampanię crowdfundingową. Za cel firma postawiła sobie pozyskanie miliona złotych. Ostatecznie otrzymała ponad 800 000 zł od 224 akcjonariuszy.

Omenaa Mensah – Ammadora i A&H

Znana prezenterka telewizyjna Omenaa Mensah jest właścicielką firmy meblowej Ammadora, w której produkuje meble na zamówienie inspirowane sztuką.

W 2017 r. ukazał się projekt wnętrzarski to Ammadora&Heban. A&H stała się kolejną luksusową marką meblową. Za pomysł odpowiedzialna jest poza Ammadorą, Galeria

Heban specjalizująca się w sprzedaży wyjątkowych mebli, a także Paweł Kałabun z pracowni Paulo Kaa Design, który stworzył projekty form. Pierwsza kolekcja marki nosi nazwę Eternity.

Większość kolekcji powstała w toskańskiej manufakturze. Natomiast w Polsce wyprodukowano blaty meblowe, do których produkcji użyto – po raz pierwszy w meblarstwie – materiał zwany Lavastone. Na potrzeby Ammadora&Heban opracowano specjalną kompozycję, która jest mieszanką betonu, żywic oraz pigmentów. Lavastone jest trwały na uderzenia i ma odporność chemiczną. Dla lepszego efektu wizualnego w blaty wtopiono płatki metalu. Możliwe jest również użycie srebra, lub złota na życzenie klienta. Elementy twarde kolekcji Eternity są pokryte dwunastoma warstwami lakieru fortepianowego.

Kinga Rusin – Pat&Rub

W 2008 r. dziennikarka Kinga Rusin podpisała umowę partnerską ze spółką Aromeda, która zaczęła produkować kosmetyki pod nazwą „Pat&Rub”. W 2018 r. jej biznes zanotował aż 28 mln zł sprzedaży i ponad 100 000 klientów. Po ogłoszeniu wyników spółki Rusin napisała w 2019 r. w swoich profilach społecznościowych, że większość środków przeznaczy na ulepszanie produkcji, wyszukiwanie składników i poszukiwanie nowych technologii. Zaznaczyła również, że za sukcesem firmy nie stoją żadne fundusze inwestycyjne.

Grzegorz Krychowiak – System 3E, The Men, Biogol

W 2018 r. Grzegorz Krychowiak otworzył wspólnie z Marcinem Roczniakiem, menedżerem Vistuli, butik, zajmujący się szyciem garniturów na miarę w systemie made to measure. To, oznacza, że garnitur powstaje w ciągu 3-4 tygodni. Garnitury są szyte według włoskiej, znacznie lżejszej – w porównaniu do polskiej – konstrukcji (Ciężar włoskiej marynarki stanowi 65-70% ciężaru marynarki polskiej). Butiki Balamonte znajdują się w Warszawie oraz Poznaniu.

Ale piłkarz jest znany również z inwestycji w startupy. W 2019 r. pisaliśmy o tym, że Grzegorz Krychowiak inwestuje w polski startup technologiczny. Zawodnik reprezentacji Polski zasilił Podioom  (mobilną platformą kojarzącą potencjalnych klientów z trenerami personalnymi) kwotą 750 000 zł.

Rok później Grzegorz Krychowiak zainwestował 5 mln PLN w polską technologię SYSTEM 3E. Startup tworzy inteligentną technologię budowlaną opatentowaną na całym świecie.

W ubiegłym roku wspomniana już firma Lajuu, tworząca naturalne i wegańskie kosmetyki, powołała do życia spółkę Lajuu Men, w której połowa udziałów należy do Krychowiaka. Pomocnik Lokomotiv jest nie tylko współwłaścicielem firmy, ale pełni również funkcję ambasadora marki. W ofercie znalazły się produkty premium do pielęgnacji twarzy i ciała dla mężczyzn. Kosmetyki trafiły do sprzedaży w grudniu 2021 r.

Poza tym piłkarz stworzył BioGol, markę oferującą szeroki wybór ekologicznej żywności. Wszystkie produkty BioGol pochodzą z rolnictwa ekologicznego i nie zawierają sztucznych dodatków, chemikaliów czy wzmacniaczy smaku.

Maciej Zakościelny – True men skin care

True men skin care to polska, wegańska marka kosmetyków dla mężczyzn. Właścicielem i producentem firmy jest FerrumLabs, a pomysłodawcą przedsięwzięcia doświadczony biznesmen Maciej Adamaszek. We wrześniu ubiegłego roku brand poinformował, że Maciej Zakościelny inwestuje w True men skin care. Aktor został ambasadorem marki i jednocześnie akcjonariuszem jej właściciela – spółki FerrumLabs.

W tym samym czasie FerrumLabs SA zakończył emisję crowdinvestingową. Pozyskał 1,2 mln zł od 257 inwestorów. Fundusze pozwolą na rozszerzenie asortymentu kosmetyków oraz zwiększenie skali produkcji. Do 2024 r. firma planuje zadebiutować na rynku NewConnect.

Borys Szyc – TheMuba 

TheMuBa (theatre music ballet) to internetowa platforma teatralna oferująca spektakle dostępne o każdej porze online. Twórcą przedsięwzięcia jest aktor, Borys Szyc. W pomysł zaangażowani są również dziennikarz, Jarosław Kuźniar oraz Marek Maślanka – inwestor i miłośnik sztuki.

Jarosław Kuźniar jest już właścicielem między innymi biura podróży goforworld.com, które w zeszłym roku zainwestowało w jedną z najstarszych polskich winnic – Winnicę Zbrodzice.

Przeczytaj również:  Nie jestem biznesmenem. Jestem przedsiębiorcą, który próbuje i rozwija swoje pomysły – Jarosław Kuźniar

Marek Maślanka to inwestor między innymi „Biblii Audio Superprodukcji”. W 2020 r. zadeklarował wpłatę 500 000 i zagwarantował zakup wszystkich pozostałych akcji, które nie zostały objęte przez inwestorów crowdfundingowych Tenczynka Bezalkoholowe należącego do Janusza Palikota.

Janusz Palikot (m.in. Tenczyńska Okovita, Alembik Polska) x Kuba Wojewódzki – Przyjazne Państwo  

Janusz Palikot to nie tylko były polityk, ale też przedsiębiorca, którego własnością jest m.in. Browar Tenczynek. W 2019 r. Palikot ruszył ze zbiórką crowdfundingową, by pozyskać 4,2 mln złotych na rozwój spółki-córki Tenczyńska Okovita oraz produkcję staropolskiej gorzałki i piwa premium. Zbiórka powiodła się. W zaledwie 36 dni biznesmen pozyskał 4 180 000 zł.

W kolejnym roku odbyła się następna zbiórka, tym razem na Tenczynek Bezalkoholowe.  1112 inwestorów zasiliło budżet kampanii kwotą 4,176 mln zł tylko w 30 dni po starcie zbiórki.

Podobnie Alembik Polska (również należąca do Palikota), spółka zarządzająca siecią Alkotek, czyli restauracji z własnymi destylarniami, specjalizująca się także w produkcji wysokogatunkowych wódek – zakończyła z sukcesem I (4,185 mln zł) i II (4 499 979 zł) emisję akcji w ramach crowdfundingu udziałowego.

Przeczytaj również: Janusz Palikot otworzy 10 destylarni w całej Polsce. Szuka wspólników przez Crowdway.pl

Za pieniądze pozyskane z pierwsze zbiórki powstanie sieć 10 lokalnych Alkotek z alembikami do destylacji m.in. wódki kraftowej „Palikot”, piwem rzemieślniczym, importowanymi destylatami i autorskim menu. Pierwszy lokal pojawi się w Lublinie.

Z kolei fundusze z drugiej zbiórki zasilą inwestycje w lokale Czarcia Łapa i Młoda Polska oraz otwarcie nowej restauracji w Warszawie. Jednym z inwestorów został Kuba Wojewódzki, który wraz z Januszem Palikotem stworzył firmę Przyjazne Państwo, sprzedającą napoje alkoholowe i bezalkohole z zawartością związków pochodzących z konopi.

Tokenizacja whisky

Pod koniec 2019 r. powstał program „Beczki Palikota”. Inwestorzy mogą rezerwować beczki z rzemieślniczą okowitą oraz destylatem, który po trzech latach staje się whisky. Koszt beczki zaczyna się od 4000 zł wzwyż. Przez rok klienci zarezerwowali ich prawie 350.

W ramach programu Palikot Selekcja – szkocka whisky słodową mieszaną jest wzorcem, na którym opiera się smak Whisky Palikota. Tenczyńska Okovita jest jedną z pierwszych na świecie spółką, która tokenizuje whisky. Projekt tokenizacji „Beczek Palikota” zakończył się sukcesem. Cel osiągnięto w 17 dni przed planowanym czasem zakończenia. 4067 inwestorów powierzyło Tenczyńskiej Okovicie łącznie 5 000 000 zł.

Krzysztof Czeczot – Biblia Audio Superprodukcja

W zeszłym roku informowaliśmy, że Polski aktor zebrał 6 mln na swój startup. Rozpocznie produkcję biblijnego słuchowiska w Hollywood. Krzysztof Czeczot, o którym mowa, powiedział wówczas, że w produkcji amerykańskiej udział weźmie 130 aktorów z Hollywood, w tym bardzo znane nazwisko nagrodzone Oscarem. Anglojęzyczna wersja Biblii Audio realizowana będzie w technologii dźwięku 3D (pierwsza tak biblijna produkcja na świecie), a nagrania do słuchowiska odbywają się w legendarnym studio Formosa – gdzie realizowano dźwięk to takich hitów jak The Revenant (polski tytuł Zjawa), Mad Max, czy do gier Call of Duty. Wśród inwestorów, poza twórcą przedsięwzięcia, znaleźli się Marek Maślanka i Marek Zmysłowski.

Sokół – True games, „Wydałem” i Ponad Film

Wojciech „Sokół” Sosnowski jest jednym z najbardziej znanych polskich raperów. Poza muzyką równie dobrze odnajduje się w biznesie. Jest właścicielem wytwórni muzycznej Prosto Label, marki odzieżowej Prosto, ale również wydawnictwa książkowego „Wydałem” (książki w wydaniu kieszonkowym dla czytelników, którym bliska jest kultura miejska). Poza tym inwestuje także w studio gier komputerowych True Games. Celem studia jest stworzenie globalnej marki gamingowej związanej z kulturą ulicy, w ramach której będą wydawane gry ukazujące życie na granicy prawa, doświadczenia na co dzień niedostępne, często nielegalne.

Przeczytaj również: Raper Sokół razem z Movie Games pracuje nad gangsterską grą

Ponad pół roku temu Sokół stworzył kolejną firmę – Ponad Film, realizującą materiały video. Spółka specjalizuje się w kręceniu video z platformy FPV. Odpowiedzialna jest m.in. za ujęcia do ostatniego klipu Męskiego Grania: Daria Zawiałow, Dawid Podsiadło, Vito Bambino.

Liroy – LiRoyal 

Piotr Liroy-Marzec, były polityk, ale wciąż raper, w zeszłym roku założył biznes konopny LiRoyal. Twórcami marki poza Lioyem są Patryk Działkowski oraz Maciej Sagal. Marzec pełnił wcześniej funkcję Przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu ds. marihuany medycznej. Jest autorem ustawy legalizującej medyczną marihuanę w Polsce.

W ofercie LiRoyal S.A. znajduje się 26 produktów w 3 kategoriach: olejki/suplementy, susze oraz jointy. Właścicielem 100% akcji spółki LiRoyal jest Global-Hempire.com S.A. Przedsiębiorca, January Ciszewski wsparł spółkę w jej wprowadzeniu na rynek akcji w ramach emisji crowdfundingowej, która zakończyła się w czerwcu ubiegłego roku. 735 osób zainwestowało łącznie w akcje Liroyal 3 558 082 zł.

Liroy jest również od lat współwłaścicielem software house’u KingAPP.

Magda Gessler – Mazurska Manufaktura Alkoholi 

W 2019 r. restauratorka, Magda Gessler zainwestowała 400 000 zł w Mazurską Manufakturę Alkoholi. Spółka tworzy alkohole z  naturalnych składników. Przy produkcji korzysta m.in. z polskiego spirytusu pszeniczno-żytniego najwyższej jakości oraz krystalicznie czystej wody z własnego ujęcia na Mazurach. Z kolei filtracja odbywa się przy pomocy węgla drzewnego aktywowanego srebrem. Wódki i nalewki powstają w małych partiach, w oparciu o tradycyjne receptury.

Firma ma swoją  siedzibę w zabytkowym browarze Szczytno, gdzie powstawało legendarne na Warmii i Mazurach piwo Jurand. Jednym z długofalowych celów firmy jest rewitalizacja tego obiektu i wskrzeszenie Juranda.

W 2020 r. dzięki emisji prowadzonej na platformie CrowdConnect.pl Mazurska Manufaktura Alkoholi pozyskała 4.375.000 zł – maksymalną kwotę, jaką może pozyskać firma w ramach obowiązujących przepisów o crowdfundingu.

Robert Lewandowski – Samurai Labs, Lokalny rolnik 

Robert Lewandowski inwestuje od kilku lat w wiele startupów. Swoim kapitałem zasilił między innymi Samurai Labs, który opracował system do wykrywania i zapobiegania przemocy w sieci. System działa w czasie rzeczywistym i sprawia, że słowa raniące drugą osobę nie docierają do docelowego adresata. Narzędzie wykrywa ok 80% przypadków cyberprzemocy.

W 2016 r. małżeństwo Lewandowskich dofinansowało serwis Lokalnyrolnik.pl, internetowy bazar zdrowej, lokalnej żywności.

W 2020 r. piłkarz wsparł wydawcę gier komputerowych Movie Games. Został nie tylko udziałowcem w nowopowstałej spółce, ale również konsultantem merytorycznym w obszarze gier sportowych.

Również w 2020 r. informowaliśmy, że Robert Lewandowski inwestuje w LESS_, globalną aplikację z ekologiczną misją. LESS_ to aplikacja mobilna służąca do sprzedaży i zakupów odzieży z drugiej ręki. W rundzie seed platforma zebrała 12 mln zł na rozwój technologiczny aplikacji i budowę świadomości marki.

Pod koniec zeszłego roku Lewy został inwestorem spółki Hymon, która specjalizuje się w dostarczaniu mikroinstalacji fotowoltaicznych.

W 2021 r. Lewandowski zainteresował się branżą rolniczą. Razem z Jarosławem Peczką otworzył biotechnologiczną spółkę Bio-Lider. Produkują biopreparaty do ochrony roślin.

Agnieszka Hyży – wydawnictwo How2

Prezenterka telewizyjna Agnieszka Hyży jest jedną z pomysłodawczyń platformy technologiczno-wydawniczej How2, która oferuje multibooki, czyli e-booki z materiałami audiowizualnymi, filmami instruktażowymi, podcastami, animacjami i oryginalnymi ilustracjami. Publikacji nie można kupić nigdzie indziej i nie zostaną nigdy wydane w tradycyjnej drukowanej formie. Jednym z inwestorów startupu jest Dawid Urban.

Piotr Rubik – Rubik Music School

Przedszkole muzyczne Rubik Music School istnieje od września 2014 r. Tworzą go trzy placówki w Warszawie. W przedszkolu dzieci biorą udział w zajęciach instrumentalnych, wokalnych oraz lekcjach języka angielskiego. Mają też styczność z żywą muzyką. Rodzice z dziećmi mają okazję uczestniczyć w koncertach i warsztatach muzycznych organizowanych przez założyciela, Piotra Rubika.