W trakcie rozmowy z nami Paulina Wójtowicz oceniła kondycję wspomnianego segmentu startupów, a także wspomniała o otoczeniu biznesowym, które sprzyja powstawaniu tego typu projektów.
W tym zakresie nasza rozmówczyni podzieliła się dwiema obserwacjami.
- Obserwacja numer 1. Powstaje coraz więcej programów akceleracyjnych skierowanych właśnie do startupów pozytywnego wpływu.
- Obserwacja numer 2. Fundusze VC w Polsce interesują się tego typu startupami, natomiast wciąż na zbyt małą skalę. Według CEO Social Movers HUB w tym zakresie polski ekosystem startupowy wciąż raczkuje.
Skoro o finansowaniu mowa, to jak je pozyskać będąc impaktowym startupem?
Finansowanie pozytywnego wpływu
– Inwestycje w startupy pozytywnego wpływu nie są niczym świeżym w Stanach Zjednoczonych. W raportach z 2016 i 2017 roku możemy znaleźć informacje, że tamtejszy rynek inwestycji w takie startupy liczony jest w bilionach dolarów – mówi Paulina Wójtowicz.
W Polsce tak dobrze nie ma. Polscy impaktowi przedsiębiorcy muszą radzić sobie inaczej. Gdzie się da, tam rozwijają się organicznie. Nie zawsze jednak jest to możliwe, bo niektóre projekty o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego wymagają pokaźnych nakładów finansowych. Co wtedy? Według naszej rozmówczyni warto zapukać do drzwi impaktowych funduszy, które często nie liczą wyłącznie na finansowe zwroty z inwestycji, bo zależy im również na zmianach w świecie.
Nie jest łatwo, bo…
Mówiąc o finansowaniu startupów pozytywnego wpływu, Paulina Wójtowicz wspomniała w zasadzie o wyzwaniach, z jakimi mierzą się takie projekty. Jednak problemy w zebraniu świeżego kapitału to jedynie wierzchołek góry lodowej.
– Większym wyzwaniem jest model biznesowy. Gdy słuchamy przedsiębiorców, którzy osiągają sukcesy, to oni mówią, że wystarczy znaleźć problem, a następnie kogoś, kto ten problem ma, stworzyć rozwiązanie i później wziąć za to pieniądze. Natomiast w startupach pozytywnego wpływu tak to nie wygląda. Takie startupy rozwiązują problemy związane np. z zanieczyszczeniem środowiska, za które zwykły zjadacz chleba nie zapłaci – uważa CEO Social Movers HUB.
Dlatego impaktowe startupy zmagają się z problemem pt. „kto zapłaci za moje rozwiązanie?”. Często nie jest tą osobą końcowy użytkownik produktu lub usługi.
Jesteś ciekaw co jeszcze powiedziała nam Paulina Wójtowicz? Posłuchaj wywiadu 👇
Masz ochotę na więcej?
Jeśli spodobał Ci się ten materiał, koniecznie zobacz pozostałe treści z cyklu, który zrealizowaliśmy wspólnie z PKO Bankiem Polskim i Infoshare. Linki do materiałów dostępne są poniżej:
- Gdyby wyrzucone jedzenie było krajem, to byłoby trzecim największym emitentem CO2 – Magdalena Marzec (Too Good To Go)
- Nikogo nie obchodzą „zwykłe” startupy. Chcemy, aby startupy zmieniały świat na lepsze – Mike Butcher (TechCrunch)
- Dobry i zły metaverse. Jak wirtualny świat zmieni naszą rzeczywistość?
- Wirtualna rekrutacja i praca w metaverse. Rozmawiamy z Nescho Topalovem
- Czy metaverse to „the next big thing”? Według szefa redakcji The Next Web – niekoniecznie
- 3 rady dla stawiających pierwsze kroki w metaverse – QuHarrison Terry
- Jak zachęcić firmy do bardziej zrównoważonego rozwoju – Chrissy Kidd (Splunk)
- Czy sztuczna inteligencja ZJADA nam świat? Rozmawiamy z Bartkiem Puckiem
- Jak marki mogą wykorzystać metaverse i gaming? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Wojciech Grzegorzyca (Gameset)